Воєнний стан: як спілкуватися з дитиною в ситуації соціальної нестабільності?

 КримSOS пропонує 10 порад дитячого психолога для батьків у воєнний час | Громадський ПростірБільшість громадян заразвідчувають постійну тривогу та напругу, коли невідомо, чого очікувати від завтрашнього дня.

    А як впливає нестабільна ситуація на дітей? Чи варто говорити про події в країні з малюками? 

Діти є очевидцями, спостерігачами подій, що відбуваються. Крім того, кожна дитина незалежно від віку перебуває в контакті з почуттями дорослого. Навіть якщо ми нічого не говоримо, але хвилюємося, малюк «втягується» в нашу воронку почуттів й буде тривожитися також.

    Діти мають розуміти, що відбувається, чому змінилася поведінка батьків, чим викликане їхнє хвилювання.Інакше вони можуть вигадати ситуацію, якої немає, нафантазувати, що вони в чомусь винні, уявляти собі багато страшних речей.

    Мовчання з метою оберігання дитини від стресу не є конструктивним рішенням, і може мати негативні наслідки згодом.

    Натомість завдання батьків — випустити дитину в життя якомога більш стресостійкою й здатною розуміти, де вона може знайти підтримку.

    Тож, якщо у вашої дитини є потреба говорити про свої тривоги, переживання й побоювання, варто дати їй можливість висловитися й не уникати відповідей на її запитання.

    Як пояснити дитині, що відбувається в країні?

Пам’ятайте, що говорити з малюками можна тільки зі стану своєї дорослої стабільності, не навантажуючи дитину власними тривогами. Перш ніж розпочати розмову, потрібно заспокоїтися й опанувати свої почуття. «Акцент у розмовах з дітьми — на безпеці». Адже це базова потреба будь-якої людини.

    Можна сказати: «У нашій країні — біда. Зараз багато дорослих думають і роблять усе можливе, щоб ми були в безпеці».

   Звісно, дитина має знати, що відбувається, але батькам потрібно враховувати вікові особливості, говорячи з нею про ситуацію в країні.

Важливо розуміти: чим менша дитина, тим менше інформації потрібно надавати їй про травматичні ситуації. Дуже маленьким дітям не потрібно знати деталей, достатньо загального опису.

    1. Дітям до двох років можна говорити (навіть подумки): «Я з тобою. Ти в безпеці. Я впораюсь. Я можу подбати про тебе і про себе». Важливо обіймати малюка або хоча б торкатися до тіла (щоб дитина відчувала підтримку та опору).

    2. Малюкам від 2 до 6 років не так важлива суть пояснення, як відчуття підтримки, розуміння, що поведінка батьків, яка змінилася, не має особисто до дитини ніякого відношення.

  Дуже важливо дати дитині зрозуміти, що від того, що в світі є група жорстоких людей, сам світ — не поганий. І більшості людей можна довіряти. Саме зараз варто наголосити, що мир є кращим будь-якої війни, й чому він такий важливий.

    Звичайно, якщо дитина зовсім не ставить запитань, варто обмежитися короткою фразою. Якщо поставила — коротко відповідати, чекаючи наступного запитання (але відповідь — обов’язкова).

  • Якщо ви не знаєте, що сказати дитині, порадьтеся з авторитетною людиною в цій сфері, пошукайте інформацію в перевірених джерелах (з дитиною старшого віку можна робити це разом).

    Насамкінець, спілкуючись з дитиною про екстремальні ситуації, варто уточнити, чи знає й пам’ятає вона свої прізвище, адресу, телефон.

    Як дорослим залишатися спокійними в подібних ситуаціях?

 Понад усе дітей травмує невпевненість батьків…Коли дитина відчуває чи бачить невпевненість дорослого, то починає боятися. Це інстинкт. Цю невпевненість вона відчуває через голос, вібрації й навіть запах.

    Аби зберігати спокій в умовах нестабільної ситуації:

    1. Обмежувати час в інтернеті, перед телевізором та іншими джерелами новин. Краще провести його з дітьми або за справами, що само собою згачно знизить тривогу.

    2. Вирішувати проблеми в міру їх надходження, не драматизуючи й не нагнітаючи паніки.

    3. Максимально структурувати та наповнювати день, щоб зменшити простір для тривожних думок.

    4. Обмежити спілкування з людьми-джерелами паніки, адже вона передається надзвичайно швидко.

5. Пам’ятати про ресурси та в жодному випадку не виключати з щоденного життя речей, які надихають та радують.

    Як допомогти дитині впоратися з стресом?

    1. Говорити правду в доступний та прийнятний для дитини спосіб. Йдеться як про зміст (максимально правдивий і вичерпний), так і його емоційну подачу (спокійно, наскільки можливо, без страшних прогнозів).

  • Слова, які важливо чути дитині:
  • Зараз ми в безпеці.
  • Я вірю в твою та нашу щасливу й добру долю.
  • Я і багато людей зробимо все, щоб ми були в безпеці.
  • Поганих людей набагато менше, ніж хороших.
  • Заборонені фрази:
  • «Помовч» (“відійди”/”заспокойся”/”відчепись«),
  • «Не бачиш, що робиться!»,
  • «Це не дитячі розмови!»

    2. Зберігати звичний режим — важливо не змінювати ритм життя, не відмовлятися від щоденних ритуалів (читання книг чи колискової на ніч).

    3. Наповнювати життя дитини цікавими та ресурсними справами — спорт, гуртки, спілкування з друзями, спільне проведення часу. (це допоможе створити внутрішнє міцне переконання, що життя продовжується, а також значно підсилити стресостійкість дитячого організму через викиди гормонів (окситоцину, дофаміну, серотоніну), синтез яких збільшується від переживань радості та контакту.

Важливі дії для зняття емоційної напруги й повернення ресурсу:

    1. Грати. У дітей є чудова рятівна стратегія від страху — гра: в ній не страшно. Для дитини вона є способом впоратися з тривогою та стресом.Деякі діти можуть в зв’язку з ситуацією в країні почати грати у війну. Не потрібно забороняти дитині програвати ці ситуації. За переконаннями психологів, подібні заборони рано чи пізно можуть призвести до надмірної агресії й підвищеної цікавості до цієї теми

    2. Обіймати: кожен раз обіймаючи дитину, ми створюємо навколо неї додаткові кордони безпеки й створюємо образ захищеності.

    3. Дозволити, якщо це необхідно, проявити напругу тілесно — побігати, пострибати, покричати.

    4. Робити дихальні вправи (видих довший за вдих) — свисток, флейта, мильні бульбашки, кульки.

    5. Застосовувати техніки арт-терапії:

  • Малювати й розмальовувати мандали (малювати в колах), описувати долоньки, стопи, усе тіло — це допомагає повертати відчуття кордонів.
  • Вибирати матеріали, над якими можна відчувати контроль, — пластилін, глина, хлібний м’якуш, кінетичний пісок, тісто, малювати олійною пастеллю або восковою крейдою.
  • Використовувати обривну аплікацію (руками рвати кольоровий папір на дрібні шматочки й із них робити колаж). Малювати олійною пастеллю на темному папері.
  • Майструвати будинки, робити істот з будиночками на спинках (наприклад, равликів), грати зі сірниковими коробками. Це допоможе дитині відновити почуття безпеки й відчуття внутрішніх кордонів.
  • Фантазувати — створювати (малювати, моделювати) уявний чарівний безпечний світ.
  • Якщо зараз немає можливості трансформувати страх, створити для нього сейф — скриню, папку. Намалювати, покласти в «надійне місце», міцно-міцно закрити. Це дасть тимчасовий перепочинок від страху.

    6. Грати з водою — майже всі водні ігри діють на дитину заспокійливо й знімають емоційну напругу:

  • уявляти воду, водний простір; спостерігати, як бурхливі хвилі трансформуються;
  • малювати водний простір (нехай цей малюнок буде динамічним — починати краще з сильних хвиль, які поступово заспокоюються);
  • тримати руки під водою, поступово зменшуючи натиск;
  • барабанити по воді долонями, знижуючи інтенсивність.

 Батькам виділяти хоча б 10 хвилин, щоб побути з дитиною разом у стані спокою й просто спілкуватися про те, що для неї важливо.Страхи та тривоги дітей активізуються перед сном. Тому обов’язково знайдіть час для дитини увечері.

    Тож, як ми бачимо, батькам під час нестабільних соціально-політичних ситуацій дуже важливо створити всі умови, щоб дитина почувалася в безпеці й знала, що батьки, незважаючи ні на що, турбуватимуться про неї й будуть поруч.

    Найцінніше, чим ми можемо допомогти дітям пережити нинішню ситуацію в Україні, — це залишатися максимально спокійними та розсудливими.

    Ситуація в країні рано чи пізно стабілізується, тож нам потрібно подбати про психологічну безпеку своїх малюків для майбутнього, для життя.